Gustavsbergs Scenstudio fyllde 10 år 1955 och Arvid Bergström skrev i tidningen Gustavsbergaren en resumé över verksamheten åren 1945 – 1955.
”Amatörteatern har gamla anor inom vårt samhälle. Redan på 1870-talet spelades det teater i Gustavsberg och har sedan skett i olika perioder, när det funnits någon som velat ställa sig i spetsen och offra tid och arbete för den goda sakens skull. Amatörteater, rätt bedriven, ger mycket åt sina utövare men den fordrar också mycket, mycken uppoffring av tid samt arbete.
Tidigare spelades teater på en tillfälligt uppbyggd scen i Klubblokalen eller i det nu rivna gymnastikhuset vid Ekedalsskolan. År 1910 tillbyggdes Klubben med den nu befintliga scenen, vilken även under senare år fått goda vitsord av gästande sällskap.
En glansperiod hade väl amatörteatern i början av 1900-talet då herrar Ekberg och Severin var ledare för amatörerna i Gustavsberg. Då framfördes många av den tidens bättre pjäser på Klubbscenen. Man får inte heller glömma de friluftsskådespel, vilka olika somrar framfördes i Klubbparken.
Vid en av Stockholms-Tidningen år 1948 anordnad amatörteater-utställning i Stockholm visades dels en mängd fotografier, dels en uppbyggd scen med material från Gustavsbergs Klubb och tilldrog sig publikens stora intresse. Även revyer och cabareter har framförts under många är, dels vid offentliga föreställningar, dels inom olika föreningar.
En grupp ungdomar, som länge hållit på med revyer och dylikt var intresserade av framförandet av en mera krävande men också mera givande teaterkonst, beslöt den 24 jan. 1945 att bilda Gustavsbergs Teatercirkel, vilken blev en underavdelning till A.B.F. Stadgar antogs den 22 feb. 1945. 1948 ändrades namnet till Gustavsbergs Scenstudio, samtidigt som man utträdde ur A.B.F. och blev en självständig förening. Sedan detta har vi årligen åtnjutit ett anslag från Gustavsbergs Kommun. Även från Fabriksledningen ha vi rönt bevis för uppskattning av vårt arbete.
Sedan starten har tolv olika pjäser av bl.a. Anrep, Holberg, Moberg och Kielland givits. Antalet föreställningar har varit 78 varvid ”Bichon” leder med 20 framföranden, följd av ”De knutna händerna” med 13 och ”Arsenik och gamla spetsar” med 11. Dock är att märka, att de båda förstnämnda givits i två olika instuderingar. Förutom i Gustavsberg har framföranden skett i Stockholm, Nynäshamn, Vaxholm, Enköping med flera platser.
En del cabareter har också givits under åren bl. a. två amatörtävlingar samt Parkposten, som utkom med fem nummer i Folkparken under sommaren 1953.
Mycket arbete ligger bakom dessa siffror och under åren har mellan 700 – 800 repetitioner ordnats. Då varje repetition varar ungefär 3 timmar (då premiären närmar sig kan tiden utsträckas att omfatta både 4 och 5, ibland flera timmar) kan ju envar själv räkna ut hur mycken tid som ägnas åt denna vår hobby.
För de fyra första åren föreligger inte någon fullständig statistik över repetitioner, men sedan hösten 1948 har antalet pjäsrepetitioner varit 311 st. För de tre medlemmar, som deltagit i alla sedan dess givna pjäser, är repetitionsgångerna respektive 307, 299 och 283.
År 1947 engagerades regissör Eugen Sarrazin som instruktör som satte upp 4 pjäser under de närmaste åren. Han efterträddes hösten 1950 av skådespelare Bengt Blomgren, som satt upp de 5 senaste pjäserna. Vi kunna glädja oss åt, att även under kommande spelår få åtnjuta hans intressanta och givande instruktion.
Man lär sig inte att spela teater endast genom inövandet av olika pjäser och därför har besök gjorts på olika teatrar i Stockholm samt har medlemmar deltagit i olika kurser bl.a. i sminkning och scenplastik. Ävenså har olika teatergrupper gästat oss och framfört sina program här i Gustavsberg.
Bland mera kända personer som gästat oss märkes bl.a. regissör Alf Sjöberg, författaren Vilhelm Moberg och redaktör Bernt Carlberg och har dessa givit goda vitsord om våra försök att framföra god teater.
Ofta hör man under årens lopp från olika håll sägas, att ”vi tjänar bra mycket pengar på att spela teater”. Man kan ej tro, att vi spela bara för nöjet att få spela, bara för nöjet att få vara tillsammans som goda kamrater med samma intressen som en själv. Den förtjänst som blir, om det blir någon, går ju helt till föreningen. Det ges inte endast inkomster på att framföra en pjäs utan också utgifter, som en icke initierad ej tänker sig. Det har tidigare framkastats i denna tidning ett önskemål, att få infört en kassatablå över vad det kostar att sätta upp en pjäs. En sådan följer här nedan över ”Arsenik och gamla spetsar” vilken gavs nyåret 1954 med 11 uppföranden. Kanske dessa uppgifter kan ge vår publik en liten tankeställare?
Till sist bedja vi till alla, ingen nämnd och ingen glömd, som på olika sätt bistått oss i värt arbete under det nu förflutna första decenniet få framföra vår stora tacksamhet.
Må vårt valspråk ’Vara: Med Scenstudion – genom gott kamratskap – för god amatörteaterverksamhet.”
Gustavsbergs Scenstudios första 25 år 1945-1970 finns beskrivna i Arvid Bergströms historik som finns här i lågupplöst format och här i högupplöst format.